Verkopers slimme apparaten en onlinediensten verplicht om updates te leveren

Geschreven door Redactie

Consumenten krijgen bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv’s, printers, camera’s, babyfoons en digitale horloges recht op software- en beveiligingsupdates. Hetzelfde geldt voor de aanschaf van bijvoorbeeld games of applicaties, maar ook voor streamingdiensten. Dat staat in een wetsvoorstel van minister Dekker voor Rechtsbescherming en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

Er bestaat nu geen verplichting om updates te leveren voor apparaten die op het internet kunnen worden aangesloten of diensten die met het internet zijn verbonden. Consumenten lopen het risico dat hun apparaat of dienst het na verloop van tijd minder goed doet, omdat er geen updates meer komen.

Door de invoering van de plicht voor verkopers om updates te leveren, blijft de consument langer verzekerd van de juiste ondersteuning. De termijn van verplichte updates is op basis van proportionaliteit: dus wat redelijk is voor een consument en vergelijkbaar met hetzelfde systeem als bij garantie op aankopen. Een duurder product zal meestal dus een langere termijn van updates krijgen. De verkoper of handelaar zal afspraken moeten maken met een derde, zoals de fabrikant of een softwareleverancier, die de updates kan leveren.

Het recht op updates is niet de enige verbetering voor de consument. Het wetsvoorstel regelt ook dat de duur van de zogeheten omkering van de bewijslast straks wordt verlengd van zes maanden naar één jaar. De bewijslast ligt bij de verkoper en niet bij de consument. Koopt iemand een smartphone en hij krijgt binnen een jaar een probleem met het toestel dan moet de verkoper aantonen dat de smartphone bij levering in orde was en de consument het probleem heeft veroorzaakt. Hiermee staat de consument sterker.

Meer informatie is te vinden op www.doejeupdates.nl. Hier staan ook tips om het updaten van slimme apparaten makkelijker te maken.



Onze Ambassadeurs