Yarden mocht polisvoorwaarden eenzijdig veranderen
Uitvaartverzekeraar Yarden uit Almere mocht de voorwaarden voor een uitvaartverzekering die alle kosten dekte zonder instemming van de klant wijzigen. Het bedrijf heeft anders onvoldoende buffers om in de toekomst aan de financiële verplichtingen die in de wet staan, te voldoen. Dat oordeelt het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID).
Zo'n 380.000 klanten hebben in het verleden zo'n verzekering afgesloten. Die keert niet een bepaald bedrag uit, maar vergoedt alle kosten van een uitvaart, van kist tot cake. Vorig jaar juli besloot het bedrijf dat klanten toch moeten bijbetalen.
Yarden had namelijk onvoldoende rekening gehouden met kostenstijgingen en kwam daardoor in zwaar weer. Om ondergang te voorkomen, moeten klanten daarom vanaf 1 januari toekomstige kostenstijgingen zelf gaan betalen. Advocaat Caspar Janssens die tientallen uitvaartpolissen bestudeerde, concludeerde dat dat niet kon en dat er eerst toestemming van de klant nodig is.
Meer dan 120 klanten dienden een klacht in bij het KIFID. Dat oordeelt dat de wijziging van de voorwaarden ook in het belang van de klant was: bij een faillissement is hij nog slechter af.