Europese webwinkels verkochten ruim 63 procent meer aan Nederlanders meldt het CBS
In het eerste kwartaal van 2021 gaven Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels binnen de Europese Unie 63 procent meer uit dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Ze spendeerden bijna 800 miljoen euro, tegenover ongeveer een half miljard een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.
Vervijfvoudigd
In het eerste kwartaal van 2014 besteedde de Nederlandse consument nog rond de 150 miljoen, dit vervijfvoudigde tot 778 miljoen begin 2021. Dat is meer dan de uitgaven in het laatste kwartaal van vorige jaar.
In de afgelopen jaren lagen de bestedingen in het eerste kwartaal altijd lager dan het kwartaal ervoor (het vorige jaar). De feestdagen in december speelde hierin natuurlijk een belangrijke rol. Maar sinds de uitbraak van de coronacrisis in maart 2020, steeg de consumptie bij de Europese webwinkels snel. De sloten vanaf 15 december veel winkels met non-food producten hun deuren en was winkelbezoek alleen nog mogelijk voor Click en Collect.
Over het onderzoek
In het onderzoek is alleen gekeken naar de online bestellingen van Nederlandse consumenten. Hierin werd tevens gekeken naar bedrijven die buiten Nederland, maar binnen Europa gevestigd zijn. De cijfers zijn berekend op excl. BTW en volgens de rekenmethode die ontwikkeld is in het CBS-onderzoeksprogramma. Het onderzoeksprogramma kijkt naar de interneteconomie. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar de website van CBS.