CEO's van luchtvaartmaatschappijen maken een U-bocht, ze zeggen nu dat 5G geen groot probleem is voor hoogtemeters
Na bijna twee jaar te hebben stilgestaan, heeft de FAA de afgelopen week 78% van de vliegtuigen vrijgegeven.
De strijd van de Federal Aviation Administration tegen de nieuwe 5G-uitrol van AT&T en Verizon lijkt tot een voorlopig einde te komen, nu de FAA ongeveer 78 procent van de vliegtuigen toestemming heeft gegeven om te landen in slechtzichtomstandigheden. CEO's van luchtvaartmaatschappijen slaan een positieve toon aan, waarbij één CEO zegt dat het proces om ervoor te zorgen dat de hoogtemeters van vliegtuigen werken in 5G-gebieden "echt niet zo ingewikkeld" is.
In de afgelopen week kondigde de FAA goedkeuringen aan voor 13 hoogtemeters die 5G-transmissies kunnen filteren uit het C-band-spectrum waarvoor draadloze operatoren een licentie hebben, goed voor de hoogtemeters die worden gebruikt door alle Boeing 717-, 737-, 747-, 757-, 767-, 777-, 787- en MD-10/-11-modellen; alle Airbus A300-, A310-, A319-, A320-, A330-, A340-, A350- en A380-modellen; en sommige Embraer 170- en 190-regionale jets. Vermoedelijk zullen binnenkort nog meer goedkeuringen worden aangekondigd, waardoor de VS dichter bij een capaciteit van 100 procent zal komen.
Helaas zou er over ongeveer zes maanden een nieuwe krachtmeting kunnen plaatsvinden, wanneer AT&T en Verizon de tijdelijke 5G-beperkingen rond luchthavens opheffen - we zullen dat later in dit artikel behandelen. Voorlopig lijken de CEO's van luchtvaartmaatschappijen tevreden te zijn, ook al heeft de FAA nog niet definitief gezegd dat hoogtemeters zullen blijven werken nadat de tijdelijke 5G-limieten rond luchthavens zijn opgeheven.
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)