Maserati wil dat zijn nieuwe MC20 supercar die oude magie weer oproept.

Geschreven door Redactie

Hij komt terug in de strijd met de modernste technologie en een oogverblindend design.

Hoewel de naam Maserati synoniem staat voor exotische prestaties, heeft de autofabrikant al bijna twee decennia geen supercar met middenmotor meer op de wereld losgelaten. In de jaren na het debuut van de in beperkte oplage geproduceerde MC12 in 2004, verlegde het bedrijf zijn focus naar sedans en sport-utility vehicles zoals de Levante om een breder publiek te bereiken. Een gebrekkige ontwikkeling en het vrijelijk plunderen van de onderdelenbak van Stellantis dreigden het merk echter te doen verwateren.

Dat verandert allemaal met de introductie van de MC20. Ontwikkeld in Modena, Italië, en vanaf de grond opgebouwd op een volledig nieuw carbon-fiber monocoque chassis, ontworpen voor coupé, cabriolet en elektrische configuraties, deelt de MC20 weinig met de rest van de voertuigen in het huidige Maserati gamma. En mede dankzij zijn "Nettuno" V6, heeft Maserati's nieuwe 3.300-pond halo auto de beste vermogen-gewicht verhouding in een segment dat namen als Porsche, Lamborghini, en McLaren omvat.

Net als bij het platform, hebben de Maserati-ingenieurs voor een clean-sheet benadering gekozen bij het ontwerpen van de krachtbron van de MC20 om een motor met droog carter te creëren die geheel uniek is voor het merk. De motor maakt gebruik van een uit de Formule 1 afgeleide technologie met dubbele verbranding op aanvraag, waarbij een verbrandingskamer tussen de centrale bougie en de conventionele verbrandingskamer wordt geplaatst om zowel de prestaties als de efficiëntie te verbeteren. 



Onze Ambassadeurs